Fri. May 13th, 2022
8 KELEBIHAN HAMPAS KOPI YANG PERLU KITA TAHU
Views: 23
Read Time:2 Minute, 18 Second

Kelebihan hampas kopi ini sebenarnya banyak tau. Lepas minum kopi kat rumah tu, jangan buang hampas kopi tu. Sayang! Jom Mommy kongsikan dengan korang manfaat dan kelebihan hampas kopi yang mungkin menjimatkan kos kita.

8 KELEBIHAN HAMPAS KOPI YANG PERLU KITA TAHU

Mommy memang suka minum kopi, sebelum ini memang jenis instant sahaja, kini dah mula belajar guna mesin kopi. Masih terkial-kial nak buat latte art. Haha.

KELEBIHAN HAMPAS KOPI YANG KITA BOLEH CUBA LEPAS INI

Jasi, mulai hari ini, selepas minum kopi tu, bolehlah simpan hampas kopi tu untuk kegunaan seperti di bawah.

1. HILANGKAN BAU DI DALAM PETI SEJUK

Semua maklum peti sejuk ini kadang-kadang mempunyai bau kerana kita simpan pelbagai makanan di dalamnya.

Jadi, hampas kopi boleh digunakan untuk meneutralkan sebarang bau busuk di dalam peti.

2. MASALAH SINKI BERBAU

Kadang-kadang, ada satu bau yang datang dari saluran sinki. Annoying kan?

Di sini, hampas atau serbuk kopi boleh digunakan dengan cara menuangkannya ke dalam saluran sinki tersebut. Kemudian, jirus air panas ke dalamnya.

3. BAU HAMIS PADA TANGAN

Selesai siang ikan, ayam dan sebarang bahan mentah, pasti akan meninggalkan bau hamis pada tangan.

Macam mana nak hilangkan bau hamis di tangan itu? Mudah jer. Cuma gosokkan hampas kopi di tangan sebelum cuci dengan sabun.

4. KILATKAN KUALI DENGAN HAMPAS KOPI

Ini penemuan yang agak unik pada Mommy. Kuali yang sukar dibersihkan, boleh diselesaikan dengan cara menggosoknya dengan hampas kopi.

Tempekkan sedikit hampas kopi pada kawasan yang sukar dibersihkan, kemudian biar seketika. Sental seperti biasa menggunakan sabun sehingga bersih.

Wah.. tak sangka ini pun salah satu kelebihan hampas kopi kan?

5. BERSIHKAN MINYAK PADA TANGAN

Ketika memasak atau selesai mencuci pinggan mangkuk, tangan kita pasti melekit dengan minyak.

Cara termudah untuk memecahkan lemak minyak yang melekit di tangan adalah dengan cara menggosok-gosok hampas kopi. Ini pasti akan membersihkan tangan kita.

6. PEWANGI RUMAH

Dulu, Mommy menggunakan pewangi D*X* yang berbau kopi untuk mewangikan rumah. Namun, pewangi ini memang cepat habis.

Jadi, jika ingin jimat, cuma letakkan serbuk kopi di dalam satu bekas, dan biarkan ia di kawasan dapur dan ruang tamu.

By the way, lately Mommy dah tak mampu nak tahan bau serbuk kopi. Nasib baik masih boleh minum kopi. Huhu.

7. BAJA TANAMAN

Ini pun dikira jimat kos. Hampas kopi boleh digunakan sebagai baja tanaman kerana ia mempunyai nutrisi seperti kalsium, nitrogen dan kromium.

8. PERABOT KAYU SEPERTI BAHARU

Kelebihan hampas kopi yang lain adalah untuk kembalikan kecantikan perabot kayu yang kelihatan kusam.

Cuma gosok hampas kopi di permukaan perabot dengan lembut dan lap semula menggunakan kain lembap. Ia juga boleh hilangkan kesan calar pada kayu.

Banyak kan kelebihan hampas kopi ini. Jadi, jangan terus buang ye selepas ini. Memang jimat!

8 KELEBIHAN HAMPAS KOPI YANG PERLU KITA TAHU

Mommy pun dah start kumpul hampas kopi selepas selesai menggunakan mesin kopi Petrus yang Mommy beli kat Shopee. Hihi.

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

4 thoughts on “8 KELEBIHAN HAMPAS KOPI YANG PERLU KITA TAHU

Leave a Reply

Your email address will not be published.

error: Content is protected !!