CARA URUS STRESS SECARA EFEKTIF

CARA URUS STRESS SECARA EFEKTIF

CARA URUS STRESS SECARA EFEKTIF

STRESS.. Apa itu stress?

Stress is a physical, emotional and mental reaction to change. It encompasses pressure, burden, conflict, fatigue, tension, panic, nervousness, anxiety, depression & loss of ¬†vitality that often happens when changes occur to the body @ mind.”

KENAPA KITA STRESS?

Antara sebab2 yang paling besar yang menjadi punca kita stress antaranya ialah:

  • Personal – ada kekecewaaan dari pelbagai aspek
  • Keluarga – domestic prob, kewangan, masalah dengan anak2, etc
  • Pekerjaan – tidak cemerlang dalam melakukan kerja, tidak dinaikkan pangkat, kehilangan kerja, terpaksa dipindahkan, etc
  • Komuniti – bergaduh dengan jiran2
  • Tersangkut dalam kesesakan jalan raya
  • Persekitaran yang tidak selesa
  • Tragedi
  • Terpaksa menunggu untuk tempoh yang lama

Haaaa.. bagitau Mommy.. apa word pertama yang korang rasa kalau lalui masalah di atas??

Urghhh..stressnya!!!

Kan?

APA TANDA-TANDA STRESS?

Antaranya ialah:

  • Degupan jantung bertambah laju
  • Jadi baran
  • Mempunyai perasaan “tiada harapan lagi”
  • Menyebabkan korang makan sikit @ banyak
  • Rutin tidur berubah (samada tidur lebih kerap atau korang tak dapat tidur secukupnya)
  • Ada kemungkinan untuk meninggikan suara
  • Kurang bersosial

APA YANG PATUT KORANG BUAT JIKA MARAH?

Fuh.. mencabar. Tell me.. siapa yang tak pernah stress dan marah kan? Ada cara yang mungkin korang boleh cuba.

  1. Bertenang – tarik nafas… hembus perlahan-lahan. (Tarik nafas sekarang!)
  2.  Kenalpasti punca kemarahan korang
  3. Cari nasihat dari orang2 terdekat
  4. Buang kemarahan di tempat lain untuk kawal rasa marah tu (pergi berak ke.. makan ke.. ihihi)
  5. Bincang masalah dengan keluarga atau kawan2 terdekat
  6. Cuba jadi seorang yang mampu memaafkan orang dengan cepat dan menerima kenyataan yang setiap manusia melakukan kesilapan. Boleh?

JANGAN LUPA BUAT 10 PERKARA INI..

  • BERTENANG
  • Tarik nafas sedalam-dalamnya
  • Katakan .. “relaxxxx… relaxxxx…”
  • Buat perkara yang baik kepada orang lain
  • Bercakap dengan seseorang
  • Dapatkan urutan
  • Rehat & Dengar Musik
  • Lakukan apa2 aktiviti fizikal
  • Senaman
  • Think POSITIVE

Susah? Mommy kan.. stress yang paling banyak sekarang ini ialah.. dengan anak2. Bukan sekadar jadi singa dah.. tukar naga pun ye. Memang hebat sungguh. Haha. Tapi.. dalam stress2 tu.. dorang juga pengubat stress. Sekali senyum dah melting. Hayooo.. 1 lagi tau apa yang Mommy buat?

Mommy calit je JOY! (Young Living Essential Oil).

CARA URUS STRESS SECARA EFEKTIF

So.. don’t worry! You get this!!! Gtu feelingnya.

Leave a Reply

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.